PDA

View Full Version : Wanneer versluit de douane een T1 document ?

airline
09-09-2011, 07:42 AM
Hallo, even een vraag.

Het komt voor dat een chauffeur soms bij meerdere afhandelaren
wat moet laden. Er kan dan een document van een andere afhandelaar aanwezig zijn die met open vervoer naar bijvoorbeeld menzies, aviapartner of klm is gereden.

Gisteren heeft onze afhandelaar te horen gekregen van de douane dat onze afhandelaar zelf alle aanwezige documenten moet aftekenen en tot verlsuiting van de truck kon overgaan. Deze onduidelijkheid die ontstond heeft dus ook weer de nodige vertraging opgelopen voor onze vracht. Onze afhandelaar zegt dat in dit soort gevallen de douane de T1 die niet door hunzelf zijn opgemaakt dient af te tekenen.

Hoe zit het nu ? wie kan er iets meer over vertellen ?

Raoul Paul
09-09-2011, 04:53 PM
Hoi Airline,

Er is inderdaad wat onduidelijkheid ontstaan bij de douane met betrekking tot de gevallen waarin over diende te gaan tot aantekening op documenten die niet door de toegelaten afzender zijn opgemaakt. ( in geval van bijladen )

Ik heb het probleem gisteren bij de hand gehad en kon snel in verbinding worden gebracht met een dienstdoende teamleider die uitstekend op de situatie heeft geanticipeerd. Ik heb begrepen dat vandaag kenbaar is gemaakt door de douane dat de "oude "procedure vooralsnog gehandhaafd blijft en deze is dat de douane in het geval er documenten van andere aangevers aanwezig zijn de aantekening / aftekening na verzegeling door de douane plaatsvind.

bijlage : procedure (http://www.douanehulp.nl/attachments/eec-common-transit-ncts/124d1315587522-wanneer-versluit-de-douane-een-t1-document-procedure-open-vervoer.pdf)

Verzoek open vervoer :
douane.dsc.vervoer.schiphol@belasting.nl

Vervoer aftekening vervoer aangiften van derden na bijladen :
Team vervoer : telefoon 06 29429277

.

unipartner
09-11-2011, 02:04 PM
Hallo, even een vraag.

Het komt voor dat een chauffeur soms bij meerdere afhandelaren
wat moet laden. Er kan dan een document van een andere afhandelaar aanwezig zijn die met open vervoer naar bijvoorbeeld menzies, aviapartner of klm is gereden.

Gisteren heeft onze afhandelaar te horen gekregen van de douane dat onze afhandelaar zelf alle aanwezige documenten moet aftekenen en tot verlsuiting van de truck kon overgaan. Deze onduidelijkheid die ontstond heeft dus ook weer de nodige vertraging opgelopen voor onze vracht. Onze afhandelaar zegt dat in dit soort gevallen de douane de T1 die niet door hunzelf zijn opgemaakt dient af te tekenen.

Hoe zit het nu ? wie kan er iets meer over vertellen ?

Welke vergunning heeft de afhandelaar?

airline
09-11-2011, 07:55 PM
hoi unipartner,

Volgens mij een toegelaten afzender. Deze vergunning hebben meen ik alle afhandelaren op schiphol

rappi
09-13-2011, 12:14 PM
deze kwamen wij ook nog tegen in het archief :

" quote"

datum 8 juni 2009

Voor degene die dit onderwerp niet aangaat, kan deze mail als niet verzonden worden beschouwd.
Voor degene die dit onderwerp wel aangaat, zou ik willen vragen dit binnen uw bedrijf bekend te maken.

Enige tijd geleden is er enige ophef ontstaan omtrent het vervoer op de luchthaven Schiphol.
Wetstechnisch gezien is het "open" vervoeren van niet-communautaire goederen op onze luchthaven niet meer toegestaan. Dit is door een aantal medewerkers van Fysiek Toezicht ook uitgedragen en om de logistiek in het bedrijfsleven niet al teveel te belemmeren, was er ook een digitale postbus in het leven geroepen. Hierdoor ontstond er een verwarrende situatie.
Het geheel is nog eens onder de loep genomen en het volgende standpunt kan worden gehanteerd, ook al is dit nog niet beleidsmatig bekrachtigd :

Van deze postbus (douane.west.vervoerschiphol@belastingdienst.nl) kan nog steeds gebruik gemaakt worden. Alle verzoeken tot ontzegeling en "open vervoer" kunnen hierin worden aangevraagd.

Bij vertrek naar een andere lokatie op Schiphol dient in NCTS wel een verzegeling te worden vermeld (m.u.v. de situatie waarin voldaan wordt aan artikel 357 lid 4 TCDW) ook al wordt er "open vervoer" aangevraagd.
Op het moment dat de laatste goederen op Schiphol zijn geladen, zal de Douane middels de zgn. verzegeltelefoon gebeld moeten worden om de vrachtwagen te versluiten.

Met vriendelijke groet,

Douane West
Kenniscentrum Fysiek Toezicht

P.S. Zodra er een officieel beleidsmatig akkoord is, dan wordt u daarvan z.s.m. op de hoogte gebracht.
" unquote"

Benny
12-23-2011, 07:55 AM
Goedemorgen,

Ik heb misschien een vraag die voor jullie heel simpel is om te beantwoorden maar waar ik het antwoord niet op weet of niet zeker weet. Wij gaan binnenkort zendingen van de 1e linie naar de 2e linie overhalen dit willen wij op consol niveau gaan doen, en op een summier T1 dienen wij dan een verzegeling aan te brengen? of kunnen wij hier ook verzoek voor indienen voor open vervoer?

ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen.

Alvast bedankt,

Benny

hans
12-23-2011, 08:20 AM
Hoi Benny,

Als je van een 1e linie loods goederen wil overhalen op T1 dan kan dat onder de regeling " open vervoer" .
Beste is om even in je vergunning toegelaten afzender / toegelaten vervoer te kijken wat er aan voorwaarden wordt gesteld.

Het versluiten lijkt mij in jou geval zowieso niet handig. Je zal dan op de aangifte al het zegelnummer moeten vermelden terwijl de wagen pas na beladen in 1e linie loods wordt versloten ? De afhandelaar zal de versluiting in elk geval niet doen denk ik en de douane zal het ook niet zien zitten om elke keer een zegel te plaasten voor vervoer wat op Schiphol blijft. Dus open vervoer zal de oplossing zijn hier verwacht ik.

Zijn jullie dan geen DGVS deelnemer ? En waarom geen art 512 TCDW regeling ?

Benny
12-28-2011, 07:34 AM
Hoi Hans,

512 gaat wel de bedoeling worden alleen zijn de vergunningen van de persoon die onze loods gaat beheren nog niet allemaal rond, daarna zullen wij op 512 zendingen gaan overhalen dit is een tijdelijke nood oplossing om goederen uit te slaan bij 1e linie en te vervoeren naar de loods waar wij de goederen opslaan, ik neem aan dat je deze T1 documenten gewoon kan opmaken met openvervoer en vereenvoudigde procedure toepassen?

rappi
12-31-2011, 02:40 PM
Hoi Benny, inderdaad vereenvoudige procedure icm open vervoer.