Results 1 to 5 of 5

Inspecteur weigert informatie op te vragen tbv vaststellen juiste douaneschuld

Hoi allemaal,

Wij hebben het volgende aan de hand.

Invordering wegens een vermis in entrepot waarbij goederen bestemd zijn voor een agent in Nederland.
    Wegens gebrek aan informatie zoals house airwaybill, facturen is de douanewaarde door de douane geschat.

Nu hebben wij informatie opgevraagd bij de agent maar deze weigert deze te verschaffen. De douane weigert eveneens om zelf inspanningen te verrichten de informatie op te vragen bij deze agent.

Welke mogelijkheden zijn hier om de douane te bewegingen een inspanning te leveren deze informatie bij de agent op te vragen ? Lijkt mij dat er een juist bedrag aan verschuldigde rechten dient te worden vastgesteld met mogelijkheden binnen handbereik.

Hoop op een reactie

Zonder bescheiden om de waarde vast te stellen gaat de Douane uit van een standaard tabel per kilo in dit soort gevallen.
    Het is aan de entrepothouder om nadere info te verschaffen omtrent de juiste waarde van de vermiste goederen. Het standpunt van de Douane is niet zo vreemd vind ik.
    Gr. Frank

Hoi allemaal, misschien helpt deze info ;

art 214 lid 3a CDW geeft aan dat een bedrag geboekt moet worden binnen 2 dagen vanaf moment dat douane in staat is
    - het bedrag van betreffende rechten te berekenen
    - schuldenaar aan te wijzen

Om een juist bedrag aan rechten te kunnen vaststellen heb je meer informatie nodig dan overleggen kopie AWB en kan de douane op grond van art 11 CDW iedere persoon om inlichtingen verzoeken. Idem art 14 CDW. Dient elk persoon die direct of indirect bij de betreffende transactie in het kader van goederen verkeer is betrokkende douane op hun verzoek en binnen gestelde termijn alle nodige bescheiden en inlichtingen te verstrekken.

Naar mijn mening berust er wel degelijk een inspanningsverplichting al is het maar om het juist bedrag aan rechten aan de gemeenschap te kunnen afdragen.

ben wel benieuwd hoe dit afloopt en of er meer inzichten / ervaringen zijn op dit vlak
    Met vriendelijke groet,
    Franske

Hallo,

Ik vraag me af of Douane zelf zich daarvoor gaat inspannen.
    Vergelijk bijvoorbeeld een invordering in het geval dat er een manco wordt vastgesteld bij de afmelding van een T1 document.
    Douane Heerlen stelt dan het bedrag vast aan de hand van het gewicht, volgens een vaste tabel.
    Die ligt vaak een stuk hoger dan de werkelijke waarde van de vermiste goederen. Het is dan aan de aangever om te bewijzen wat de werkelijke waarde van de goederen is.

Er lijken ontwikkelingen op dit vlak. De douane Heerlen is bezig om in de invorderingsfase aanvullende informatie op te vragen om tot een zo juist mogelijk douanewaarde en heffing te komen. Als bekend is wie de afzender en of geadresseerde is wordt ook die partij aangeschreven om de nodige inlichtingen te verschaffen.