Results 1 to 4 of 4

Bescheidcode 8001 in 3e exemplaar

In Sagitta codeboek T03-Bescheidcode ( T03 - BESCHEIDCODE ) zie je 8001 3e Exemplaar enig document staan. Met deze code kun je elke postcode in je uitvoeraangifte vermelden zonder dat die postcode in je domproc vergunning moet staan.

Normaliter gaat de douane bij een fysieke controle naar de locatie zoals aangegeven, maar wat nu als je die 8001 code hebt gebruikt?
    De goederen zou je dan officieel moeten aanbrengen bij de douane, maar kan dat bij elk douanekantoor?Of let de douane daar niet op en sturen ze alsnog iemand naar die postcode, ook al heb je 8001 gebruikt?

Heeft iemand daar ervaring mee?

Hoi Richard,

Zoals ik het nu zie ( geen praktijk ervaring met het doen van uitvoeraangiften overigens ) gebruik je de code 8001 altijd in combinatie met de locatie waar de goederen zich bevinden. Vermeld je een onjuiste locatie en heeft de douane besloten een daadwerkelijke opname te doen dan ben je formeel niet in staat om de goederen te tonen en heb je tevens een onjuiste douaneaangifte gedaan hetgeen wordt aangemerkt als een strafbaar feit.

Juist indien je beschikt over een vergunning domproc dan laat je de code 8001 achterwege en hoef je de goederen niet aan te brengen bij het douanekantoor.

Zie handboek douane 20.00.00 onderdeel uitvoer .
    De aangever moet voor de betreffende aangifte de code "8001" ingegeven in Douane Sagitta Uitvoer. Daarmee komt het elektronisch derde exemplaar van de uitvoeraangifte/UGD op het aangiftepunt uit de toegewezen Sagitta printer.

(artikel 59, lid 2 CDW).

In de normale procedure is de vermelding van de code "8001" verplicht. De aangever moet voor de betreffende aangifte de code "8001" ingegeven in Douane Sagitta Uitvoer. Hiermee komt het elektronisch derde exemplaar van de uitvoeraangifte/het UGD (UitvoerGeleideDocument) op het aangiftepunt uit de toegewezen Sagitta printer. In de standaard aangifteprocedure geeft de Douane de goederen vrij voor de douaneregeling uitvoer. Met het elektronische derde exemplaar wordt dit geformaliseerd.

Neemt de aangever deze code niet op in de aangifte dan rolt dit exemplaar bij hem uit de printer. Dit laatste is van belang bij toepassing van de domiciliėringsprocedure.

Douane Sagitta Uitvoer controleert of de bescheidcode 8001 is ingebracht. Is deze code niet ingebracht, dan controleert het systeem automatisch of de aangever in bezit is van een vergunning domiciliėringsprocedure uitvoer met elektronische aangifte. Is dit niet het geval dan zal de Douane de aangifte niet aanvaarden.

Nadat de aangever de berichten TVT of DMA uit zijn eigen systeem heeft en het elektronische derde exemplaar/UGD heeft ontvangen van de Douane, kan hij de goederen onder begeleiding van het elektronische derde exemplaar/UGD van de uitvoeraangifte (laten) wegvoeren.

Volgens mij mag je 8001 alleen gebruiken als je de goederen ook daadwerkelijk kan tonen op het moment dat je de aangifte ten uivoer doet, dus met je wagen op het terrein van het douanekantoor staan.
    Als plaats van de goederen moet je dan ook de pc + huisnummer van het douanekantoor aangeven.
    Als je de pc opgeeft van het laadadres komt de wegvoering eruit op de douanepost en uit ervaring weet ik dat de Douane dan direct belt om te vragen waar de goederen zijn. Als je dan zegt "op het laadadres", dan doe je inderdaad een onjuiste aangifte.

Klinkt op zich logisch, alleen op welk douanekantoor zou het 3e exemplaar er dan uitkomen? Sinds de samenvoeging van alle kantoren lijkt mij niet dat een 3e exemplaar op kantoor 205 Venlo op de printer ligt terwijl ik in Maastricht aangifte heb gedaan.

8001 is ook niet nodig als je 3088 KA 16 als locatie opgeeft. Dat is een standaard aanbrenglocatie en die postcode werkt altijd, ongeacht of die locatie in je domproc staat (heb dit getest van de week). Net zoals locatie ECT Delta terminal bijvoorbeeld. Die doet het ook altijd, met of zonder 8001 in je aangifte.

Die 8001 gebruiken wij namelijk wel eens als een klant een container heeft geladen, maar wij die locatie niet in onze domproc hebben staan. Door 8001 op te nemen, accepeert DSU toch de aangifte. Wij hebben alleen nog geen fyco's gehad met deze manier en dat was feitelijk mijn vraag. Hoe gaat de douane om met 8001 in de aangifte? Stuurt regiekamer toch gewoon een ambtenaar, of zeggen ze breng de goederen maar aan bij je dichtsbijzijnde douanekantoor?