Results 1 to 4 of 4

Laptop importeren vanuit VS?

In een poging de wondere wereld van de douane te doorgronden vraag ik me het volgende af:

Ik heb een laptop nodig. Deze kan aangeschaft worden als ondernemer of als particulier. Nu is er in de Verenigde Staten een goed model te vinden dat in NL niet te krijgen is. Dus wil ik gaan importeren.

Ik vond (niet in het gebruikstarief) na veel zoeken op deze pagina informatie over de TARIC-groep waartoe een laptop behoort (naar mijn idee?). Daar zie ik bij Douanerecht 0% staan, hetgeen mijn beeld van het verhaaltje (Voorbeeld 2) op deze pagina, betreffende dat laptops vrij van rechten bij invoer zijn (punt 13). Als indicatie ben ik de calculator op USA Importheffingen Calculator 1.4.4 (laatste update: 01-07-2010) tegengekomen. Hoewel de programmatuur allicht verouderd kan zijn, geeft het me een beeld van de kostenposten bij het importeren.

Echter kan ik dit soort informatie enkel vinden met betrekking tot het doen van (online) aankopen als particulier. Op douane.nl is er onder die term namelijk een mooi beknopt en overzichtelijk kopje 'Internetaankopen' te vinden.

Graag wil ik echter weten welke regels gelden bij aankoop als ondernemer. De douane.nl site vertakt dermate (tevens in jargon), dat het lijkt alsof dit procedé erg ingewikkeld is. Ik meld hier 'Invoer', 'In vrije verkeer brengen', 'waarderechten en specifieke rechten bij invoer', enz.

Is er hiervoor ook niet een dergelijke 'calculator', danwel 'stappenplan' voorhanden?

De invoer als particulier of ondernemer maakt in fiete niet veel verschil.
    In beide gevallen dient er een aangifte ten imvoer te worden gedaan bij de Douane. Als jet het hebt over 1 laptop neem ik aan dat die per DHL/UPS wordt verzonden. Die zullen dan namens jou een aangifte doen en daarvoor een bedrag rekenen. Op een laptop zitten geen invoerrechten maar wel de normale btw van 19%.
    Die wordt in rekening gebracht door de Douane op basis van de waarde die je betaald hebt voor de laptop.
    Als je de laptop als bedrijf laat invoeren met een nederlands BTW nummer, heb je eventueel recht op aftrek van de betaalde BTW;
    als particulier uiteraard niet.

Wauw, helder! Bedankt voor je antwoord Frank.

Blijkbaar ben ik op het verkeerde been gezet door de interface van de douane.nl website: ik dacht dat de regels binnen het 'particulier' menu niet voor ondernemers zouden gelden. Mooi dat ik hier nu duidelijkheid over heb.

Quote Originally Posted by Frank View Post
    Op een laptop zitten geen invoerrechten maar wel de normale btw van 19%.
    Die wordt in rekening gebracht door de Douane op basis van de waarde die je betaald hebt voor de laptop.
    toevoeging: vermeerderd met de vrachtkosten,
    de verzekeringspremie en evt. kosten.

grtz