Results 1 to 5 of 5

Douane stopt zendingen ten gevolge van een belastingschuld

Beste Allen,

De laatste komt het steeds vaker voor dat de Douane zendingen selecteert voor fysieke opname omwille van een openstaande belastingschuld bij de "blauwe " tak. Vervolgens worden wij, als vervoerder en aangever van de goederen, lastig gevallen door deurwaarders etc.

Al met al is het gevolg dat wij als douane afdeling geconfronteerd worden met zaken welke ons inziens geen douanetechnische grondslag heeft.

Weet iemand of dit formeel is toegestaan? En, zijn er meerdere bedrijven welke dit fenomeen ondervonden hebben?

Wij hadden hetzelfde: onze klant heeft een belastingschuld aan de blauwe kant, en vervolgens worden alle containers die bestemd zijn voor zijn zusterbedrijf (behorende tot dezelfde holding), geselecteerd voor fysieke opname. Het nut daarvan ontgaat mij ook: alleen extra kosten voor de importeur en vertraging waardoor hij niet kan leveren aan zijn klanten, en hij dus nog later de schul kan aflossen.. Verschillende keren gebeld met het team dat bij invoer de selecties erin zet, en er was niet veel aan te doen.
    Ze zijn niet bereid om bijv. verfijining in het profiel aan te brengen helaas. Douane is een onderdeel van de Belastingdienst, dus als blauw dat besluit kan de Douane daar niet veel aan veranderen denk ik.
    Gr. Frank

Interessant...
    Lijkt er dan op dat inderdaad de blauwe kant de controletaak van de douane bij binnenkomst in de EU aanstuurt terwijl er van fiscale of niet fiscale handhavings cq controle taken nog geen sprake is. Met welk doel wordt deze fysieke opname dan gedaan ? Kan mij wel wat voorstellen bij beslaglegging overigens in geval van een belastingschuld in bijzondere gevallen.

Wat naar mijn mening in elk geval duidelijk moet zijn is dat de goederen bestemd zijn voor de ondernemer op wie de belastingschuld drukt. Dus niet als geadresseerde zoals bijvoorbeeld vermeldt op de luchtvrachtbrief maar als eigenaar om te voorkomen dat beslag wordt gelegd op goederen welke in eigendom zijn van derden.

Is dit dan ook daadwerkelijk het geval ?
    Met vriendelijk groet
    Raoul Paul | LinkedIn

Bij onze klant werden alle containers die voor hem bestemd waren gecontroleerd. Bij navraag bleek de schuld te liggen bij de holding, dus geldt de schuld blijkbaar ook voor alle onderliggende bv's?

Hoi Frank,
    Binnen een fiscale eenheid voor wat de omzetbelasting betreft in elk geval wel. Ik zie alleen de toegevoegde waarde niet van de fysieke controle zonder beslaglegging als het zeker stellen van de belastingschuld hier aan de orde zou zijn.

Kan ook een andere reden zijn waarom de douane de contole uitvoert. Lees het bijgesloten artikel eens over moeder - dochter relaties bij het doen van invoeraangiften . http://www.nieuwsbladtransport.nl/Ar...W/Default.aspx
    Met vriendelijk groet
    Raoul Paul | LinkedIn