Results 1 to 4 of 4
    akta
    Guest

Rol van de AWB bij in ontvangstname goederen

De luchtvrachtbrief speelt tot op heden nog steeds een rol bij de in ontvangstname van goederen. Het aftekenen van de luchtvrachtbrief vindt echter in de praktijk vrijwel niet meer plaats. In de plaats van het aftekenen van de AWB tekenen wij een uitslagbon af.

Waarom zou de AWB dan nog steeds moeten worden overhandigd bij de afhandelaar bij de in ontvangstname van de goederen ?

Rol van de luchtvrachtbrief

De overhandiging van de luchtvrachtbrief door de ontvangstexpediteur aan de luchtvaartmaatschappij of diens afhandelaar is van belang omdat hier het beschikkingsrecht overgaat van de afzender op de ontvanger. Het Verdrag van Warschau en het Verdrag van Montreal zijn hier speiciek in. Dus, ondanks de uitslagbon, toch nog een functie voor de overhandiging van de AWB.
    Frans Vonk
    Binnendijk-Bree Surveys BV

akta
    Guest
    Beste Frans, dank voor je reactie.

Heb toch nog een vraagje. Is het verdrag van Montreal dan zo specifiek dat dit beslist dient te geschieden door middel van het overhandigen van de AWB ? Welk artikel ligt hier aan ten grondslag?

Er zijn allerlei ontwikkelingen op gebied van electronisch aanleveren, denk aan E freight en E Link. Deze voorzien niet meer in het overhandigen van een AWB bij de aanlevering.

hans
    Guest
    Hallo Akta,

Wat ik weet is dat wij in het kader van E freight ontwikkelingen ook EDI agreements met diverse airlines hebben ondertekend. Dit zou de AWB bij aanlevering overbodig moeten maken. Wat er exact in de agreements staat vermeldt weet ik niet maar dat zal ik proberen na te vragen.

Laat het je zsm weten